zaterdag 28 maart 2015

Meer rokjes dus

Het verhaal gaat dat je een prinses bent als je rokjes draagt en anders niet.
Naast al jullie leuke reacties op mijn vorige blog, is dat nog een goede reden om door te zetten met rokjes naaien. Want het zal niet lang duren of Bregje pikt deze idee├źn ook op en dan kan ik maar beter zorgen dat ik daar op voorbereid ben.

Ik had nog een stofje van Michael Miller liggen, maar in de print zit verloop.
Dus deze keer koos ik ervoor om een cirkelrok te maken. Hiermee gaat het verloop van de print over de rok ook geleidelijk. Het is niet heel opvallend, maar je ziet dat de achterkant dichter bevolkt is met stipjes dan de voorkant.
Voordeel van een cirkelrok is dat het minder tijd kost dan de rimpelrok: Geen zijnaden stikken, want de rok is 1 geheel. En de taille hoeft niet gerimpeld te worden.
Alleen het lintje onderlangs vraagt iets meer aandacht, omdat het in een bochtje loopt. Goed rijgen helpt om tegen te gaan dat het zijn eigen leven gaat leiden onder de naaimachine.

Ik nam de taille van Bregje op (50 cm), telde daar 15 cm bij op, dus de binnencirkel moest ongeveer een omtrek van 65 cm krijgen. Omgerekend komt dit op een afgeronde straal van 10 cm. De gewenste lengte van het rokje telde ik bij de straal op (in mijn geval 10 + 22 = 32 cm), dat is de straal van de buitencirkel. En dat is het patroon!
De boord op het rokje maakte ik deze keer uit dezelfde stof.

De cirkelrok is erg geschikt voor echte prinsessen door hun hoge zwiergehalte.

Het rokje is heel foto-geniek :)













8 opmerkingen:

  1. Dat vind ik tof. Eenvoud siert nog altijd het meest.
    erg leuk gedaan vooral die foto's spreken boekdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! De foto's heb ik aan mijn zusje te danken :)

      Verwijderen
  2. Niet alleen het rokje, maar ook de kleine meid is fotogeniek! Wat een vrolijk rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Klopt, Bregje doet het ook heel goed :)

      Verwijderen
  3. Weeral top met de fluo accentjes! Super rokje voor een super prinses!

    BeantwoordenVerwijderen